vrijdag 2 december 2011

Laptop tas voor mezelf!

Ik wilde een tas, waar mijn laptop in past, maar ook de kabel en alle papieren die ik meesleep. En stukjes stof. En boterhammen. Niets geen lastige rits en toch moest ie dicht kunnen.
Eigenlijk....het idee van een grote knikkerzak! Maar dan met een dikke zachte voering, perfect voor een keer stoten.
Zo gezegd, zo gedaan....

Ik gebruikte: Jessica Jones stof voor de buitenkant, Joel Dewberry stof voor de binnenkant en okerkleurige tassenband om te tillen. Koordjes kant en klaar op de markt en voila:





Update :)
Hoe je hem maakt? Houdt het principe van een knikkerzak in je achterhoofd!

2x buitenkant van 53 cm breed x 50 cm hoog, liefst stevige stof
2x binnenkant (voering) van 53 cm breed x 53 cm hoog, gewoon normaal katoen
(of, zo maakte ik hem, van de binnenkant verving ik de bovenste 6 cm met de Jessica Jones stof)
2x 80 cm tassenband (kant en klaar, of je maakt het zelf van stof!
evt. voering en koord (kant en klaar, of je maakt het zelf van dunne stof, bv die je voor de voering hebt gebruikt.

Buitenkant aan elkaar stikken, maar laat een opening voor het koord open van 3 tot 6 cm van de bovenrand open.
Binnenkant aan elkaar stikken, laat een opening van ong. 20 cm open in de bodem, waardoor je de tas straks om kan draaien.
Mocht je de tas ook willen voeren: ik heb met spuitlijm de voering aan de verkeerde kant van de voering gespoten en aan de randen mee vastgestikt. Hij blijft dan perfect op zijn plaats!

Ik heb de hoeken onder aan de tas als volgt bewerkt. Samenvouwen, en op 10 cm vanaf de hoek doorstikken. Lastig uitleggen als je het idee niet kent, hopelijk biedt het tekeningetje wat meer duidelijkheid :)
Dit doe je bij de binnenkant tas en buitenkant tas. Het overgebleven 'flapje' kun je afknippen!



Stik op de buitenkant de tassenband vast. Ik heb het uiteinde omgevouwen, 3 cm en op de tas vastgestikt met een vierkant en kruis erin, zodat deze band ook goed veel gewicht kan hebben. Met spelden naar beneden vastzetten, zodat deze niet in de weg zit.

De buitenkant binnenstebuitenkeren en met de goede kanten van beide tasdelen op elkaar de rand boven dichtstikken. Via de onderkant voering omdraaien, zodat de tas gelijk goed is! Opening in de onderkant van de voering dichtstikken.

Tunnelband naaien, 2x, bij begin en einde van de 2 openingen aan de zijkanten. Koord erdoor....en klaar!

Uhm, mocht het niet duidelijk zijn, laat het weten, dan pas ik de beschrijving weer aan!

12 opmerkingen:

  1. Ik zou alvast graag weten hoe je zo'n tas moet maken! Vind het een leuk model!! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er mooi uit! Leuk zo'n super grote knikkerzak :o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag hoe je hem maakte....en dan bestel ik precies deze combinatie stof bij je :-) Elke keer weer zie ik deze mooie tulpen bij je en koop het steeds niet.
    Is het ook de maat van een multomap?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Natuurlijk willen wij weten hoe je deze maakte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat zou ik ook wel graag willen weten ,dochter heeft me al enige tijd terug gevraagd om er 1 te maken en deze is wel superleuk !
    De stofjes zijn ook prachtig !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Soms moet je jezelf ook eens verwennen. Hij is erg mooi geworden. Leuke stof. Groetjes Céline

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goed idee zeg!!!!
    Heb net een verzoek gekregen voor een tas maar heb geen tijd (en zin) in ritsen gedoe, dit is een hele goeie optie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel leuk is hij geworden. Binnenkort moet ik mezelf toch ook maar eens verwennen. Heb nu zo'n saai zwart exemplaar van de winkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hij is superleuk geworden. Die stof is echt briljant, goed model ook

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zag dat je nu de beschrijving erbij hebt staan!
    Dank je wel.
    Nog een paar dingetjes....wat gebruikte jij als zachte binnenkant? Gewoon een oude fleecedeken bijv?
    En spuitlijm...nog nooit van gehoord, tenminste niet voor naaien. Heb hier wel zo'n bus van de action staan waar spuitlijm inzit. Kan dat ook?
    Bovenkant met koord moet ik nog eens even rustig lezen of gewoon tijdens het naaien ;-)
    Ga zo de stofjes uit je shopje bestellen!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat!